Miért fontos a műszeres fényszóróbeállítás?

Műszeres fényszóróbeállítás szükségessége

Ha valaki vezetett már hazafelé átláthatatlan ködben, pláne éjjel, akkor tudja, hogy a műszeres fényszóróbeállítás mekkora különbséget jelenthet. Ésszerű ilyenkor lassabban haladni, hiszen a látási viszonyok szinte minimálisra csökkennek – mondjuk egy erősebb esőzés is kiválthat hasonló élményeket. Szóval egyfelől a gond az, hogy nem látunk. Ezzel együtt azonban felmerül egy másik gond is, amit mi nem feltétlenül érzékelünk, ám a velünk szemben, vagy mögöttünk közlekedő nagyon is: ha mi nem látszunk. Nem véletlenül kell fényszóróval közlekedni lakott területen kívül, nem véletlen, hogy elvben minden vezetés előtt ellenőriznünk kell, hogy megfelelően működnek-e a lámpáink. Mondjuk tény, hogy ezt senki sem csinálja meg minden nap, valószínűleg én is legutoljára a forgalmi vizsga napján jártam körbe az autót. De legalább tudjuk, hogyan is kell.

A műszeres fényszóróbeállítást azonban minden még nem feltétlenül tenné szükségessé. Mert hát minek is azért pénzt kiadni, nem igaz? Majd kicserélem én az égőt magam, és jónapot! Hát.. nem egészen. Ugyanis a fényszóró beállításnak nem véletlenül vannak szabályai. Ezek a szabályok védenek meg bennünket a túlkapásoktól. Szóval nézzük is, hogyan kell helyesen végezni a műszeres fényszóróbeállítást?

A műszeres fényszóróbeállítás célja

Azt már tisztáztuk, hogy a műszeres fényszóróbeállítás lényege, hogy látszódjunk és lássunk, de most nézzük meg, mik a kikötések. Alsó küszöbérték nyilván az, hogy legyen a lámpánk kellően fényes ahhoz, hogy lássanak minket rossz látási viszonyok között is. Őszintén szólva ezzel szokott legkevésbé probléma adódni, gyakorlatilag nincs olyan lámpa, ami ezt az igényt alulmúlná és nem véletlen, hogy kettő van belőle minden autón: minimális az esélye, hogy pont mindkettő egyszerre ég ki.

A másik lényeges dolog azonban – és nagyrészt ebben van segítségünkre a műszeres fényszóróbeállítás – hogy mi ne vakítsunk el másokat és rendesen belássuk az utat. Hányszor van az, hogy békésen haladunk az országúton, és a dombtető mögül hirtelen felbukkan egy fényszóró és kiégeti a retinánkat. Na ez a fényszóró rosszul van beállítva. Az elülső világítás az előttünk levő tíz méteres szakaszt kell bevilágítsa, nem pedig az előttünk levő tíz kilométert. Ha tehát elmaradt a műszeres fényszóróbeállítás, akkor ez a szakasz vagy túl kicsi, vagy túl nagy, azaz rossz szögben vetül a fényszóró az előttünk lévő területre. Ugyanígy hiba lehet a nem szervízben végzett égőcserénél a nem szabályszerű égő behelyezése. Nem véletlen, hogy bizonyos lumen felett nem megengedett az égőhasználat: a szemközt haladó elvakítása kifejezetten balesetveszélyes..

A műszeres fényszóróbeállítás szabályai

Persze a műszeres fényszóróbeállítás a többi lámpát is magába foglalhatja, mint a fékjelző, index vagy a ködlámpa. Ezeket a lámpákat már a kocsi tervezésekor igen sok előírás szabályozza: milyen lehet a színe, hová kell elhelyezni az autón, mennyire lehet erős a fénykibocsátás. Ez persze a tervezéstől is függ, így lehet az, hogy autótípusonként eltérő izzókat kell használnunk. Ez már egy szabályszerűség, amire a műszeres fényszóróbeállításnál ügyelni kell.

Emellett persze a fentieket is figyelembe kell venni, milyen messzire világít a fényszóró. Ennek mérésére kiválóan alkalmas a műszeres fényszóróbeállítás az emberi szemmértékkel szemben. Ugyanígy a fényerőt is könnyebb műszerekkel mérni – jóval kevésbé szubjektív.

A lámpák megfelelő színe is szigorú előírásoknak kell eleget tegyen, és nem csak arra gondolunk, hogy a féklámpa nem lehet kék. Mert ugye mind tudjuk, hogy piros. Az sem mindegy, miféle piros. Persze nem igazán kapni olyat, ami nem megfelelő, vagy legalábbis nem autólámpaként, autóba való izzóként fogják forgalmazni, az biztos, de a házi barkácsolások miatt sosem tudni. Úgyhogy álljon itt feketén fehéren: nem magenta, nem rózsaszín, nem bíbor, nem halványlila, hanem piros. Ezt az alábbihoz hasonló szervízekben (https://cool-mobil.hu/muszeres-fenyszoroallitas/) pontosan tudni fogják.

Miért jó a műszeres fényszóróbeállítás?

Mert pontos. A műszeres eszközök és módszerek gondoskodnak róla, hogy ne körülbelül legyen tíz méter az a látótávolság, hanem pontosan. Ezen kívül a szerviz pontosan tudja, hogy melyik kocsihoz, milyen égőt kell beszerelni. Nem utolsósorban számos olyan modell van, ahol már a beszerelés maga sem olyan könnyű. Mert van, hogy teljesen a motorháztetőbe kell könyékig belemászni és onnan átnyúlkálva megcsinálni az égőcserét. Úgyhogy a legeslegegyszerűbb, ha műszeres fényszóróbeállítás segítségével oldjuk meg az égőcserét. Évente valószínűleg így is úgy is megfordulunk a szervízben, pláne műszakiztatáskor érdemes egyszerűen kérni, hogy lessenek rá az égőkre. És persze legyen azért a kocsinkban is mindig pót – nem csak azért, mert előírás.

You may also like